Underhållning i sjukstugan...

Ja, när man ligger här hemma, hostar och rosslar
och inte har ork att göra nåt,
då får man ju hitta på nån form av underhållning.
 
För ett tag sen köpte jag filmen "Cornelis", men har inte sett den än, förrän idag.
 
Filmen om Cornelis Wreeswjik, denne man som kom hit från Holland som 12 åring
och som utvecklades till att bli en av Sveriges, genom tiderna, bäst säljande artister.
 
 
En RIKTIGT duktig musiker med en OTROLIG förmåga att leka med det svenska språket
och MASSOR av oförglömliga låtar, men med ett trassligt privatliv.
 
Jag såg dessutom, (nästan), Cornelis live på Roskildefestivalen 1987.
Ja, jag hade tänkt gå och se honom, men det var så mycket folk i och utanför
trubadurtältet, så det fanns ingen chans att komma in och se honom.
Jag satt utanför och lyssnade istället.
Hans konsert på Rosklide visas också i filmen och publiktrycket stämmer, 
även om tältet såg annorlunda ut i verkligheten.
 
Ja, jag har alltid gillat Cornelis´ låtar men fick en särskild relation till honom
efter att min far dött.
Min far gillade honom också och vi spelade en av hans låtar på farsans begravning,
"En fattig trubadur".
 
 
När vi sedan ett tag senare träffade ett par av min fars gamla vänner på en restaurang
spelades plötsligt "En fattig trubadur" på radion i restaurangen.
Tolka det hur ni vill, men jag ser det som en hälsning från min far genom Cornelis.
Jag kan tänka mig dem sitta där uppe och dela en bägare eller två tillsammans. 
 
Som sagt, så har ju Cornelis en enorm mängd låtar att välja av och
det är svårt att välja en att spela, men den här hade jag som singel en gång i tiden:
 
Cornelis Wresswjik - Hönan Agda
 
 
Rock on!!!
5 Kommentarer
Postat av: Znogge

Filmen var bra tyckte jag. När vi var i Stockholm så passerade vi hans grav. Inget så roligt liv alltid...

2013-11-07 @ 20:29:10
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: marina

Filmen har jag inte sett, men jag håller absolut med om att det var en fantastisk man!

2013-11-08 @ 05:43:32
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com
Postat av: moi

Har inte sett filmen (än) men kan tänka att den är bra!
Om jag behöver piggas upp sätter jag på "brevet från kolonin". Det slår aldrig fel, jag småskrattar alltid efteråt.
Krya på dig!

2013-11-08 @ 07:54:12
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: camilla

Klart att det var en hälsning från din käre far...
Krya på dig!
Kram!

2013-11-08 @ 08:21:42
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Micke

Jo..bra film det där..den skildrar ett ganska tragiskt levnadsöde egentligen..cornelis var en sjujäkla bra musiker..!
En del av låtarna kan man ju knyta an till inombords..andra tar man till sig för att de skildrar en ofta bister verklighet.

Ha en skön helg nu iallafall och krya på dig.

2013-11-08 @ 17:01:14
URL: http://guldkryckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: