Rikspuckon inom idrotten.

Skolan jag jobbar på ligger alldeles intill
Malmö Stadion och såklart är en mycket stor del av
kollegor, elever och föräldrar MFF:are.

Flera av mina elever var och såg matchen mot HIF med sina
föräldrar och kom för att se en bra och spännande fotbollsmatch.
De fick se 30 minuter, sen flyger först en smällare in på planen från MFF-läktaren
och sen kommer det här puckot in och ger sig på
HIF´s målvakt och sabbar för alla.



Vart tog familjenöjet inom idrotten vägen?
Vilka föräldrar vill eller vågar ta med sina barn på en match
när de vet att såna här puckon rör sig bland publiken?
Var tog säkerheten för spelarna vägen när en ensam tönt kan promenera
rakt in på planen och ge sig på en spelare?

Jag var med sönerna och Maria på Olympia i Helsingborg och såg HIF-MFF
för ett par år sen och då var där 4-5 puckon i HIF-klacken som skulle storma planen.
De kom till staketet, sen var det tvärstopp och ingen mer match för deras del,
tack vare snabba insatser från vakter och poliser.
Övriga HIF-spelare stoppade det här puckot i Malmö
innan vakter och polis gjorde det igår.
Vad är det för säkerhet för spelarna?

Ryktet säger att det här puckot nu är en av de mest hatade personerna i Malmö
och han lär få svårt att visa sig offentligt.

Det enda positiva med gårdagen är ju att HIF får en gratisseger.



Men den viktigaste frågan är hur långt kan en konkurrens mellan 2 lag gå?
Hur viktigt är det egentligen vilket lag som vinner?
Ska inte idrott vara roligt?
Var finns det roliga i att banka på nån och hata någon som har en
annan färg på tröjan?
Finns det inte viktigare saker i livet att kämpa för?

Världen över lider folk av förföljelser, svält, krig, fattigdom och sjukdomar
och här har vi människor som slåss för att nån annan tycker om,
eller spelar för ett annat lag?
Snacka om meningslöst!!!

Idrott ska ju vara en källa till glädje och kamratskap.
Något som detta, (och andra), puckon helt missat.

Jag är ju inte särskilt idrottsintresserad egentligen,
men sånt här gör mig förbannad.
Jag tar istället och läser mina nya tidningar som kom i brevlådan idag.



Rock on!

9 Kommentarer
Postat av: Znogge

Idrott ska vara roligt - ja! Men tyvärr drillas redan små knattar till att seger är det som räknas. I alla fall är det så i en del lag. Allt blir på blodigt allvar redan på skolgården...



Tråkig utveckling minst sagt.

2011-05-25 @ 22:19:51
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Hatte :)

Håller helt med dej, men blev lite förvånad över hur arg du blev ... Den sidan har jag missat;)

Hur skulle vi andra mindra puckade kunna göra något? Jobba i skolan kanske och göra goa människor av de formbara somm kanske annars blivit ... just pucko;)

Kramar

2011-05-25 @ 23:07:14
URL: http://rodhakensjunger.blogg.se/
Postat av: tess

Detta med idrott gör mig så trött.... att de är så mycket skit runt om... de är inte klokt egentligen...



Kikade förbi...

2011-05-25 @ 23:11:03
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: ELIN

Jag fattar inte vad dom får ut av det.

2011-05-26 @ 09:06:19
URL: http://esks.blogg.se/
Postat av: Malin

Bra skrivet!

2011-05-26 @ 11:16:27
URL: http://areheim.bloggplatsen.se
Postat av: Kort

Håller med dig, det är trist att man knappt kan gå ut på olika nöjen nuförtiden utan att det finns risk för att någon/några förstör allt.

Ha en fin dag!

2011-05-26 @ 16:11:03
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Morwen

Jädra stolpskott. Jag fattar inte hur man kan hetsa upp sig så över en SPORT! Som huliganerna i Storbritannien.. Inte klokt.

2011-05-26 @ 16:21:50
URL: http://screamwithme.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Det är helt obegripligt att det har fått gå så långt… Och att han inte blev stoppad!



Vi har varit och tittat på en hel del basket i USA. Det beskrivs ju som ett våldsamt land i många avseenden, men på idrottsarenorna är det en familjefest, precis som det ska vara. Det är massor av poliser utanför arenorna, men dom är där för att dirigera trafiken. (ALLA i USA tar ju bilen vart dom än ska).

Så borde det vara överallt! Ja, inte att alla tar bilen överallt, men att idrottsevenemang är familjefester :-)



sv: Undervattenskamera är jättekul! Man kan göra sååå mycket med den. Jag har fotat i diskhon, skurhinken, vattenfall, fontäner. Men när jag var på gång med att fota i toastolen då blev jag stoppad :-)

2011-05-26 @ 17:14:22
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: MickeW

Bra skrivet!

Jag förstår inte heller poängen med att slåss med några andra bara för att de håller på eller spelar med ett annat lag än det man själv håller på. Jag förstår inte vad man får ut av det. Om man vill att alla ska heja på just deras lag eller vad?? Skapligt trist det skulle vara på sveriges alla idrottsarenor då. För när fansen är på sitt bästa humör skapar de sån underbar stämning som gör det så mycket mer värt att gå och kolla på plats istället för på TV, om man har tillfälle. Men när det blir bråk och idioter stormar planen så förstör de för alla.

2011-05-29 @ 21:41:14
URL: http://rockerfarsan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: