Tredje dagens jul, summering och 5 år sen Tsunamin.

2 dagars julfirande till ända med
massor av god mat, gott sällskap
och roliga julklappar.
Som sig bör så var det mest klappar
till kidsen förstås, men jag tror vi vuxna
var minst lika nöjda med våra, trots att
de var färre.



Högen med klappar på julafton.



Mysfaktor nummer 1 hela julen.



Elle och småkusinerna värmer tårna.



Julklappshögen på juldagen.

Idag är alla mätta, trötta och belåtna.
Så här på tredje dagen av julen
brukar vara en klassisk "dan efter",
när vi tar det lugnt och "leker" med alla julklapparna.
Min summering av julen är enbart positiv.
Jag har njutit av god mat och dryck och
jag har umgåtts med min underbara familj.
Jag fick fina presenter som jag uppskattar
och jag fick se de jag älskar glädjas över sina presenter.
HÄRLIGT!!!

Ikväll har vi huset fullt av folk.
Elle har sin kompis Isabella här,
Gabbe sin kompis Kasra
och Jakob har Ebba här.
Alla ska sova över och det ska bli kul!
Härligt med mycket människor hemma.
Men, det är tur att man är lite lomhörd. :-)


Men denna dag är också en dag som bär tunga minnen.
5 år sen Tsunamin idag då ungefär 300.000 människor dog.
Även vi i Sverige berördes och många förlorade nära och kära.
Jag förlorade kvinnan jag älskade i vågen,
min Anna.
Hennes barn förlorade sin mamma, hennes föräldrar sin dotter,
hennes bror sin syster och 
VÄLDIGT många vänner förlorade en fantastisk vän!
Förlusten av Anna var STOR och tiden
efteråt var MYCKET tung.
Min mamma dog ett år senare och
att begrava 2 av de viktigaste kvinnorna i mitt liv
inom ett år var bland det jobbigaste
jag någonsin varit med om.
De lever båda vidare i mina minnen.

Men även när livet är som mörkast kommer ljusningen.
Jag fann kärleken och lyckan igen
i min älskade hustru Maria.
Livet är ju så, det mörka och det ljusa,
framgångar och motgångar varvar varandra.
De som lämnar oss lever vidare i våra minnen.
Det svåra är bara att hitta din strategi för att
hantera allt som händer och ta dig vidare.

När du hittat din strategi gör varje motgång dig bara starkare.


4 Kommentarer
Postat av: Lena

Önskar dig allt gott!

2009-12-27 @ 12:12:56
URL: http://lenjangel.webblogg.se/
Postat av: lina [discosadness.blogg.se]

sv: tack, detsamma! :-)

2009-12-27 @ 21:31:18
URL: http://discosadness.blogg.se/
Postat av: Anne

Tänkte väldigt mkt på Anna på Annandagen, på var jag var när du ringde mig 1 minut efter första nyhetssändningen för 5 år sedan. Tänkte på mitt nyårsfirande det året i Karlstad, jättetrevligt, men att glädjen inte ville infinna sig och ingen sköt raketer, det var en sorgens nyårsafton, minns att jag tog ett tidigare tåg hem...

5 år sedan....länge sedan och ändå inte...

Tur att hjärtat är stort och att det fanns en plats där med Marias namn på.

Hälsa henne så gott

All kärlek till er båda

2009-12-28 @ 22:44:04
Postat av: Micke

Micke:

Tack för dina ord, Anne.

Glad att du är min vän!

Maria hälsar tillbaka!

Massor av kärlek till dig, Anders och alla era töser från oss.

2009-12-30 @ 20:13:11
URL: http://loveliferock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: