I Köpenhamn!

Vår resa till Köpenhamn...



Vi åkte iväg till Köpenhamn på onsdag förmiddag och checkade in på vårt hotell först av allt.
Hotellet låg mindre än 100 m från Köpenhamn Central. Som 3 stjärnigt hotell kan man ju inte vänta sig världens lyx,
men ingen av oss har för avsikt att spendera vår vistelse i Köpenhamn på rummet.
Då kunde vi ju lika gärna stannat hemma i vårt stora hus.

     

Litet, enkelt och lite trångt, men så mysigt!

Varken mer eller mindre än vad vi behövde.
Läget däremot, var obetalbart, så fort vi satte foten utanför dörren var vi mitt i Kbh City.
Solen sken hela första dagen och vi strosade längs Ströget, shoppade, kollade folk och bara njöt av tillvaron.
Stannade till vid Guiness rekordmuseum och där kände jag mig för ovanlighets skull kort, med mina 198 cm.



Strosade vidare och hamnade i Nyhavn,
där vi slog oss ner på en av uteserveringarna och tog oss en öl och en smörrebröd.
Min kära Maria har inte samma intresse av att synas som jag, så hon ser gärna att jag syns här på sidan och inte hon.
Synd tycker jag, men respekterar såklart hennes önskan.



Ja, det blev bara en öl den här gången. ;-)



Sedan gick vi vidare ner till vattnet och hamnade vid Kongelige Teatret och såg över på andra sidan
där Operan ligger.
Jag gjorde ett jobb där för ett par år sen som statist med Malmö ensemblen när vi gjorde gästspel
med Operan, "Livet med en idiot".
En imponerande anläggning!

Efter en stunds njutande av vyerna gick vi tillbaka mot city och tog oss en glass i Nyhavn.
Sedan åter mot Ströget.
Isak var i Köpenhamn samtidigt som vi, med sin klass.
Jag ville inte vara en jobbig farsa och leta upp honom, men vi hade sms-kontakt hela tiden,
så han visste var jag var och jag visste var han var.

Efter ytterligare en stunds shoppande och strosande på Ströget stannade vi till på Café Hollywood och tog oss en fika.

  

Därefter fortsatte vi genom city tills vi slutligen hamnade hemma på hotellet igen.
Lite vila, lite avkoppling och lite mys, sen var vi redo för City igen.
Det hade nu blivit kväll och vi styrde stegen mot Hard Rock Café.
Ett par öl och otroligt mycket god mat!



Det var så mycket mat att till och med jag med min STORA aptit blev så mätt att jag knappt orkade röra mig.
Slutligen tog vi oss i alla fall hemåt och avslutade kvällen på vårt lilla rum med stadens ljud och
polisbilars ständiga sirener utanför fönstret.

Dag 2 inleddes med frukostbuffé på hotellet och det innebar en timmeslång frukost.
Obeskrivligt skönt att bara sitta och koppla av med sin käresta och inte ha några som helst tidskrav.
Helt underbart!!!
Dag 2 var röd dag även i Danmark. Något som våra vänner hade lite olika uppfattning om innan avresan.
De flesta av de större affärerna var därför stängda.
Den här dagen spenderade vi med att gå utanför Ströget, kolla in sidogatorna och de yttre  delarna av city.
Vi agerade också turister och besökte Guinessmuséet, Frihetsmuséet, Amalienborg, Churchillparken
och "Den lille Havefrue".

  

Vi gick väldigt långt den här dagen och vi hade det riktigt bra.
Gjorde allting i vår takt och bara njöt av tillvaron.
Satt på 2 caféer, först inomhus och sedan på en uteservering på Café Norden,
eftersom vädret var lite skiftande den här dagen.

Framåt kvällen landade vi hemma på hotellet igen,
återigen för lite återhämtning, avkoppling och mys.

Så blev det lite pubrunda på kvällen, med måttlig mängd mat den här gången.



Så avslutade vi kväll nummer 2 på hotellrummet igen, i lugn och ro tillsammans.

Sista dagen inleddes återigen med 1 timmes frukostbuffé.
Så synd att man inte har tid med det under veckan, stressnivån hade varit så mycket lägre.
Vi gjorde oss i ordning, packade ihop, checkade ut, tog en sista tur genom city,
innan vi till slut hamnade på stationen igen och tog farväl av Köpenhamn för den här gången.

Det var verkligen DEJLIGE dagar och vi njuter ännu av känslan!
Ser fram emot att få komma till Köpenhamn igen!

6 Kommentarer
Postat av: Anne

Hej vännen



Så mysigt ni verkar haft det!! Att bara få strosa så, sitta på cafè och ta det piano....lovely!!!

Att du sen åt så du nästan spydde, ha ha ha, ja ingen surprise direkt. Kul att få se bilder och läsa om helgen. Hälsa din bildskygga kärlek!!



Kram

2009-05-24 @ 07:28:28
Postat av: Micke

Micke:

Vi hade det helt underbart och min bildskygga kärlek hälsar tillbaka.

Kram tillbax.

2009-05-24 @ 09:28:36
URL: http://loveliferock.blogg.se/
Postat av: Jonny

Hej min långe vän och maria.



Ni ser ut att ha det mysigt på tu man hand.

Fortsätt att vara den livsnjutare som du är Micke.



Kram

Jonny Be Good

En av dina trogna läsare av denna blogg

2009-05-24 @ 17:15:54
Postat av: Micke

Micke:

Tack för dina ord Jonny.

Jag lovar att njuta vidare av livet och det känns bra att du är en av mina trogna läsare.

Ha det bäst och kram från oss båda.

2009-05-24 @ 18:38:09
URL: http://loveliferock.blogg.se/
Postat av: Liv

Vad trevligt ni verkar ha haft! Skönt att få fly vardagen och bara ta det lugnt! Jag har återgäldat ditt snälla omnämnande och gjort en länk på min blogg till din!

2009-05-24 @ 19:03:50
URL: http://pysselliv.blogg.se/
Postat av: Micke

Micke:

Tack ska du ha Liv. :-)

2009-05-24 @ 20:19:15
URL: http://loveliferock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: