Bra dagar på semestern...

Sista semesterveckan är påbörjad och nu har ju
både regn och åska kommit över oss.
Nattens åskväder var bland de mäktigaste jag sett någonsin!!!
WOW!!!
 
Regnet fortsatte under första halvan av dagen idag med,
så vi har alla haft en väldigt lugn och skön dag hemma.
En riktigt avkopplande dag med hela familjen plus svärdotter,
ja och så kom vår vän Anne också och hälsade på.
 
 
Kul!
 
Igår, innan åskvädret, hade vi en dag då alla i familjen hade olika planer.
Töserna åkte till beachen, pågarna umgicks helst med vänner och flickvän,
så jag tog hojen och åkte söderut till Höllviken,
där de hade Havets dag.
Både min far och min farfar var sjömän så jag har havet i blodet.
Igår fick jag chansen att gå ombord på ett riktigt segelfartyg,
Briggen Tre Kronor, och den chansen missade jag självklart INTE!!!
 
 
Riktigt kul att upptäcka detta vackra skepp!!!
 
I förrgår, lördag då, åkte jag alltså Skåne runt på hojen och det blev en härlig tur!!!
Hemifrån körde jag genom Arlöv, Malmö, Vellinge, Höllviken,Trelleborg 
och stannade första gången vid Smygehuk.
 
 
Sen rullade jag vidare längs sydkusten, genom Ystad och stannade nästa gång i Simrishamn.
 
 
Sen fortsatte jag längs östkusten förbi Kivik och sen mot Kristianstad
där jag vände i nordostlig ritning mot Hässleholm där jag gjorde nästa stopp.
Jag gjorde faktiskt 2 stopp här, först vid Tykarpsgrottan, utanför Hässleholm
och sedan i samhället.
 
 
Färden fortsatte västerut genom Perstorp, Klippan, Åstorp och nästa stopp bev i Höganäs. 
 
 
Därefter körde jag söderut längs kusten till Helsingborg, därjag hälsade på 
min mor och far i deras respektive minneslunder.
 
 
Sen fortsatte resan längs kusten söderut genom Landskrona, 
Löddeköpinge, Bjärred, Lomma och sen hem,
 
Ca 45 mil i väldigt blandat väder.
Jag körde nästan enbart på mindre vägar och det var härligt hur mycket
det finns att se när du inte kör på motorvägarna.
En härlig tur, men jag kan säga att jag var rätt öm i kroppen efteråt.
 
Veckans låt tycker jag passar extra bra efter nattens åskstorm:
 
AC/DC - Thunderstruck
 
 
Rock on!!!
3 Kommentarer
Postat av: Ruth i Virginia

Oh, gud va hemskt det lät.
Ge mej ett sjudundrande åskväder any day!

Din rundtur var toppen. Måste vara härligt att susa fram på småvägarna på en motorcykel! Jag kommer ihåg Perstorps ättika, Höganäs keramik, Klippans pappersbruk fr mer än 60 år sen, när jag bodde i Sverige.

Briggen Tre Kronor påminde mej om

"Flicka från Backafall,
Briggen Tre Bröder,
kryssar ikväll i Karibiska sjön.
Medan en landvind från kusten i söder
smeker som sunnan därhemma på ön.
.... "

Svar: sv:Ja, det där är ju en riktig klassiker som passar väl i sammanhanget. :-)
Mikael P Wilson

2014-08-05 @ 23:47:15
Postat av: Ruth i Virginia

Fick meddelande om ditt svar, men det var omöjligt att komma dit. Försök igen; skulle vara kul att se vad du skrev.

Svar: Vi provar igen! ;-) Jag skrev så här: :Ja, det där är ju en riktig klassiker som passar väl i sammanhanget. :-)
Mikael P Wilson

2014-08-15 @ 04:49:46
Postat av: Ruth i Virginia

OK - förkortad version.

Kommer ihåg Perstorps ättika, Höganäs keramik,
Klippans pappersbruk fr ca 60 år sen, då jag bodde i Sverige.
Briggen Tre Kronor påminde mej om

"Flicka från Backafall,
Briggen tre Bröder
kryssar i kväll i Karibiska sjön
medan en landvind från söder
smeker som sunnan därhemma på ön..."

Svar: Kunde du läsa mitt "nya" svar??? :-)
Mikael P Wilson

2014-08-18 @ 03:28:52

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: